Foto: cbcastro / flickr.com

lørdag 26. februar 2011

Flytteangst

Nå er det bare en måned igjen til vi tar over leiligheten. Dårlige som vi er på langtidsplanlegging har vi selvfølgelig ikke begynt å forberede oss. Jeg gruer meg som en hund til å sortere, kaste, pakke ned og vaske ut av den gamle leiligeten. Jeg gruer meg til å bære tunge kasser opp fem etasjer og jeg gruer meg til å bli sur fordi husbond er sterkere og mer effektiv enn meg. 

Foto: http://peace-love-lipgloss.blogspot.com/2009_01_01_archive.html

Hadde jeg vært en sånn shabby-chic-jente kunne jeg bare forskanset meg i den nye leiligheten og bakt cupcakes til flyttekarene. Pakket ut englebilder og pepperbøsser med avskallet hvitmaling av små esker og skrin, og krysset av på listene mine for hver nøye merkede eske som ble åpnet og tømt. Jeg kunne satt husbond til å gjøre alt som var tungt, slitsomt og vanskelig. Og da han endelig var ferdig for dagen og gledet seg til å koble opp duppedingsene sine på det ekstra soverommet (av unge nygifte ofte omtalt som «kontoret») Ville han møte dette synet, supplert av mitt skjelmske smil:

Foto: http://lenesheaven.blogspot.com/2010/07/shabby-chic.html

 
Husbond: «Hvor er duppedingsene mine?» 

Jeg: «Ingen fare. Jeg syns de passet så godt i denne»:

Foto: http://corne.blogg.se/category/inredning.html

Og i stuen hadde jeg virkelig utfoldet meg... Vært skikkelig på kanten og valgt en annen farge enn hvit. (Aj... «Vintage mint» er en pudderfarge!) 

Foto: http://levlogisk.com/brukte-mobler/


Selvfølgelig hadde jeg vært skeptisk til et så utradisjonelt fargevalg, men da jeg hadde skrapet av halve malingen ble jeg riktig så fornøyd! Etter å ha livet opp med denne flotte «pynteboken» (Seriøst? «Pyntebok»!?!) var stilen komplett.

Foto: http://mettepipsscrappeblogg.blogspot.com/2009/12/shabby-chic-julekort.html

De øvrige bøkene våre hadde fått sin selvfølgelige plass... her:

Foto: http://corne.blogg.se/category/inredning.html
 Bare husbond som leser dem uansett. Jeg er som kjent ivrig opptatt med å skrape maling...

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som om ikke bare mannens ting er bortgjemt, men hele mannen. Eller begge to, alt som er igjen er en forknytt kvinne med korsett. Hvordan kan noen slappe av i noen av disse rustikke hjemmene, spesielt de aller verste eksemplene? Går det i det hele tatt an å ligge henslengt, prompe i sofaen, ha beina på bordet, søle kaffe, søle rødvin, løpe inne, nyse en klatt uten å finne ut hvor den ble av, ha dyna i sofaen... i det hele tatt, hvordan kan man BO i et slikt hjem uten å krasje i ting, hjørner, slå seg, knuse vaser, lure på hvor man skal legge husnøklene fordi de bryter med estetikken, stå oppreist i et hjørne og bite negler hele dagen fordi du ikke vet hvor du skal gjøre av deg osv

    SvarSlett
  2. Jeg tror de greieste bloggerinnene gir mannen et eget "gutterom" hvor han kan bedrive denslags aktiviteter. Men heller ikke der slipper de unna kurver, skrin og esker. Når det gjelder ditt spørsmål om husnøkler er jeg ganske sikker på at det lages kreative løsninger til denslags av f.eks norgesglass?

    Ha, ha! "Nyse en klatt uten å finne ut hvor den ble av" - jeg kneler...

    SvarSlett